Posljednje vijesti
Povjerenstvo za provedbu istrage uzroka zrakoplovne nesreće zrakoplova CITABRIA, registarskih oznaka E7-PDH, koja se dogodila 31. 12. 2022. godine u zračnoj luci Urije-Prijedor, imenovano rješenjem zamjenika ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, završilo je istragu i sačinilo Završno izvješće o nesreći koje je objavljeno na internetskoj stranici Ministarstva. Cjelokupan postupak ispitivanja uzroka nesreće proveden je po međunarodnim standardima i procedurama (ICAO) te važećim propisima Bosne i Hercegovine.
Nesreća se dogodila prilikom izvođenja panoramskog leta u rejonu zračne luke. Let se izvodio danju, po pravilima vizualnog letenja (VFR) i po vizualnim uvjetima (VMC). U fazi penjanja nakon polijetanja, na visini oko 40-50 m, zrakoplov je iz kuta penjanja iznenada naglo skrenuo udesno. Nakon oštrog skretanja udesno, zrakoplov se nastavio prevrtati preko desnog krila, obarati nos prema zemlji, a potom je prešao u strmo, skoro vertikalno obrušavanje i do udara u zemlju ostvario okret od 270°. Zrakoplov je pod strmim, gotovo vertikalnim kutom i nešto leđnim položajem udario u zemlju, pri čemu su pilot zrakoplova i putnik poginuli, a zrakoplov je potpuno uništen.
Na temelju provedene istrage, analize prikupljenih dokaza i raspoloživih informacija o nesreći, Povjerenstvo je zaključilo da su temeljni uzroci nesreće:
gubitak kontrole nad upravljanjem zrakoplovom na maloj visini i pad istog u kovit (spin) zbog sloma sile uzgona zrakoplova (prekoračenje kritičnog napadnog kuta zrakoplova) izazvanog greškom pilota u održavanju brzine i kuta penjanja tijekom faza polijetanja i penjanja.
Na nesreću su utjecali:
a) nepravilan (nestandardan) vertikalni profil faze polijetanja i faze penjanja s velikim promjenama kuta i brzine zrakoplova
b) brzina zrakoplova neprilagođena postavkama flapsa (uvučen) i pretpoletnoj masi zrakoplova
c) prekoračenje mase zrakoplova u polijetanju, odnosno veća masa zrakoplova u polijetanju od dozvoljene
d) moguće zaleđivanje karburatora i pokušaj odleđivanja, što je za posljedicu imalo smanjenje snage motora i brzine
e) ekstremno mala visina na kojoj je došlo do gubitka uzgona, nedovoljna za siguran izlazak iz kovita
f) relativno veliki prekid u letenju
Posljednje vijesti