Сачињен Завршни извјештај о ваздухопловној несрећи на аеродрому Урије-Приједор

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Комисија за спровођење истраге узрока ваздухопловне несреће која се догодила 22. 6. 2021. године на аеродрому Урије-Приједор приликом лета у авио-запрези у којој су учествовали авион CITABRIA, регистарске ознаке E7-PDH, и једрилица BLANIK L-13, регистарске ознаке E7-5335, завршила је истрагу и сачинила Завршни извјештај. Цјелокупан поступак испитивања узрока несреће спроведен је по међународним стандардима и процедурама (ICAO) те важећим прописима Босне и Херцеговине.

Несрећа се догодила приликом извођења авио-запреге при извођењу уводног лета са потенцијално заинтересованим кандидатом за обуку на једрилици. Лет је био најављен и одобрен и изводио се по VFR правилима и VMC условима.

 

У фази полета и почетног пењања након полијетања, на висини од око 20 метара, дошло је до дјелимичног отказа мотора и пада снаге мотора на авиону, након чега је пилот авиона извршио благо скретање у лијеву страну, а потом без најаве откачио једрилицу коју је вукао. Авион се након заокрета вратио и слетио у супротном смјеру на ПСС неоштећен, а откачена једрилица у дјелимично контролисаном лету извршила је принудно слијетање на неприпремљен терен и претрпјела велика оштећења. Једна особа је задобила мање повреде.

На основу спроведене истраге, анализе прикупљених доказа и расположивих информација о несрећи, Комисија је закључила да су основни узроци несреће:

1)      дјелимичан отказ мотора у фази полета и почетног пењања након полијетања,

2)      процедурална грешке пилота шлепера у примјени поступка у ванредној ситуацији дјелимичног отказа мотора у полијетању и почетном пењању након полијетања са запрегом.

На несрећу је утицало:

а) самоиницијативно коришћење неадекватног горива (аутобензин + адитив) у условима екстремно високих спољних температура,

б) коришћење нецертификованог горива и поред изричите напомене/забране произвођача и сервисера за његово коришћење,

ц) потенцијално могућа вапоризација горива као посљедица високе температуре горива у резервоару и систему доставе горива у мотор,

д)недовољно искуство пилота авиона у коришћењу нецертификованог горива,

е)недовољно познавање POH-e типа авиона за експлоатације авиона и мотора у редовним и ванредним ситуацијама,

ф)откачивање једрилице без најаве радио-везом или визуелним сигналима,

г)закашњела реакцију пилота једрилице у примјени поступака који се примјењују у случају пуцања ужета или откачивања од авиона, а посебно изостало откачивање ужета након што је пилот препознао ситуацију;

х)скромније карактеристике авиона у погледу вуче и брзине пењања (око 200 feet/min), односнонеопремљеност вучном елисом већ стандардном елисом већег корака.

 Комплетан извјештај можете прочитати на сљедећем линку.

APRIL 2024
Пон Уто Сри Чет Пет Суб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Вијести

 

Посљедње вијести

Форто: Развој пловног пута Саве је од круцијалног значаја за јачање економије Форто: Развој пловног пута Саве је од круцијалног значаја за јачање економије
Министар Форто поздравио активности Тужилаштва о повјеравању јавних послова Министарства Министар Форто поздравио активности Тужилаштва о повјеравању јавних послова Министарства
Дигитализација поштанског сектора кроз заједнички веб-портал Дигитализација поштанског сектора кроз заједнички веб-портал
Искуства региона треба пренијети на БиХ Искуства региона треба пренијети на БиХ